...Forumda İyi vakit Geçirmek dileği İle...

...:::KÜLTÜREL FORUM:::...

Join the forum, it's quick and easy

...Forumda İyi vakit Geçirmek dileği İle...

...:::KÜLTÜREL FORUM:::...
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Şahsi Gözlem devamı...

Aşağa gitmek

Şahsi Gözlem devamı... Empty Şahsi Gözlem devamı...

Mesaj tarafından M@hmut C.tesi Kas. 13, 2010 11:08 am

Hamidullah ise siyer konularını çok daha geniş çerçeveli ele alır. O sadece Mekke veya (biraz daha geniş şekilde düşünülürse) Mekke-Medine-Taif üçgeni değil bütün bir Hicaz ve Arap yarımadası merkezinde bir siyer takdimi yapar. Hatta zaman zaman bu sınır da aşılıp Asya Avrupa ve Afrika kıtaları arasında bağlantı sağlayan Bizans İran ve Habeş ile kültürel dinî siyasi ticari ve askerî ilişkileri bulunan bir Arap yarımadası perspektifiyle Hz. Peygamber’in faaliyetlerini inceler.

---
Geniş Çerçeveli Siyer Sunumu
Siyer alanında yazılmış kitaplar konularını genelde dar çerçeveli olarak Hz. Peygamber odaklı olarak ele almışlardır. Bu tür eserlerin başlangıç kısmında. İslam öncesi dönem Mekke'si ve Kâbe hakkında kısa bilgiler verilmekte ardından Hz. Peygamber'in soyu ile ilgili özet malumat aktarılmakta daha sonra O (sav)'in özel hayatı ve peygamberlik faaliyetlerine geçilmekte akabindeki olaylar da Hz. Peygamber'in şahsi faaliyetleriyle ilgili oldukları derecede zikredilmektedir.

Hamidullah ise siyer konularını çok daha geniş çerçeveli ele alır. O sadece Mekke veya (biraz daha geniş şekilde düşünülürse) Mekke-Medine-Taif üçgeni değil bütün bir Hicaz ve Arap yarımadası merkezinde bir siyer takdimi yapar. Hatta zaman zaman bu sınır da aşılıp Asya Avrupa ve Afrika kıtaları arasında bağlantı sağlayan Bizans İran ve Habeş ile kültürel dinî siyasi ticari ve askerî ilişkileri bulunan bir Arap yarımadası perspektifiyle Hz. Peygamber'in faaliyetlerini inceler. Müellif bu bakış açısıyla Hz. Peygamber'i dünyanın bütün bu bilinen bölgelerine (sadece Mekke veya Hicaz değil) gönderilen bir peygamber olarak görür ve O'nun nübüvvetini bir şehrin veya bir bölgenin değil o günün dünyasının en önemli olayı olarak kabul eder.

Hamidullah bu bakış açısıyla mesela Bedir savaşını sadece Mekke-Medine arasında veya Medineli Müslümanlarla Mekke müşriklerinin iştirak ettikleri bir çatışma ya da Hicaz'ın bir iç meselesi olarak görmeyip bunun uluslararası boyutuna dikkat çekerek savaşın Habeşistan'daki yansımalarına işaret eder.15 Benzetmek mümkün olursa Hamidullah siyer konularını sadece Hz. Peygamber odaklı bir sanal kameradan izlemek yerine. Hz. Peygamber'i ve çevresini en merkeze almakla birlikte hadiseleri çevre ülkelerdeki yankılarını da gözlemleyebilecek şekilde çok daha geniş çerçeveli bir perspektifle sunmaya çalışır.

Hamidullah'ın ortaya koymaya çalıştığımız siyer metodu İslam Peygamberi adlı eserinde müşahhas hale gelmiştir. Nitekim müellif eserinin başlangıç kısımlarında Hz. Peygamber'in soyu ve Mekke'nin siyasi hayatına geçmeden önce o dönemin dünyası hakkında muhtasar ama ihatalı malumat aktarır. Bu bahiste zikri geçen coğrafi bölgeler Çin. Hindistan Türkistan Moğolistan Bizans İran ve Habeşistan'dır.16 Hamidullah bu bölgelerdeki siyasi içtimai ve dinî görünümlerin bir panoramasını sunduktan ve bölgelerin hususi problemlerini zikrettikten sonra yeni bir dünya düzeni ve dinî öğretiye ihtiyaç duyulduğunu şu ifadeyle dile getirir:

"İşte insan o devirde bunların (doğru ve gerçek) kendisine yeniden söylenilmesine ve yeni baştan kendisinin sadece bir takım haklara sahip değil aynı zamanda karşılıklı vazifelerle de yüklü bulunduğuna ve hayatında işlemiş olduğu fiil ve hareketlerinden mesul ve bunların hesabının mutlaka bir gün vereceğine dair yeni baştan bir öğretime tabi tutulmaya muhtaçtır."17

Bu ifadeleriyle sadece Hicaz'ın değil bütün dünyanın bir mübelliğe ihtiyaç duyduğuna işaret eden Hamidullah önce tebliğ için en uygun olan mekanı aramaya çalışmış ve bu mekanda olması gereken coğrafi sosyolojik hususiyetleri saydıktan sonra buna en uygun merkezin genelde Arap yarımadası özelde de Mekke olduğunu ileri sürmüştür.18

Müellif Mekke'nin neden tebliğ merkezi olarak seçildiğini akli delillerle izah etmesinin ardından hu göreve Hz. Peygamber'in seçilmesinin sebeplerini de aynı şekilde ortaya koymaya çalışmıştır.19 Hamidullah siyer alanındaki bu orijinal değerlendirmelerinden sonra klasik siyer eserlerinin genellikle ilk konusu olan Mekke'nin tarihi ve Hz. Peygamber'in soyunun zikrine geçmiştir.20
M@hmut
M@hmut
Administrator
Administrator

Başarı Puanı Başarı Puanı : 2

Mesaj Sayısı Mesaj Sayısı : 173
Peylaşım Gücü Peylaşım Gücü : 752

Lakap Lakap : Administrator
Nerden Nerden : Kültürel Forum
Kayıt tarihi Kayıt tarihi : 10/11/10
Uzmanlık Alanları Uzmanlık Alanları : Ps,Html

http://araphacker.yetkinforum.com

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Sayfa başına dön

- Similar topics

 
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz