Kronolojik Metoddan Sistematik Metoda Geçiş
1 sayfadaki 1 sayfası
Kronolojik Metoddan Sistematik Metoda Geçiş
Kronolojik Metoddan Sistematik Metoda Geçiş
Muhammed Hamidullah eserlerinde kendisinden önce doğu bilimcilerinin müracaat ettikleri araştırma tekniklerini ustaca kullanmış geliştirmiş ve çalışma yaptığı bütün disiplinlere bu sistematik yaklaşımını yansıtmıştır. Onun bu tavrını özellikle İslam Peygamberi kitabında müşahede etmek mümkündür. Hamidullah. ALLAH Rasûlü'nün hayatını (klasik siyer kitaplarında olduğu gibi) menkıbevi üsluptan kurtararak rasyonel bir şekilde ele almış ve konuları akli izahlarla açıklamaya çalışmıştır.21 Onun bu tür bir yol takip etmesinde hukuk araştırmacısı olmasının mutlaka etkisi vardır. Ayrıca onun eserini neşrettiği Mutezile kelamcısı ve fıkıh alimi Ebu'l-Hüseyn el-Basri'nin22 fikirlerinden etkilenmiş olduğu da söylenebilir. Müellif hukuk ilminden elde ettiği metodu siyer/tarih konularına da teşmil etmiş kesinlikle yalın bir tarih aktarımına itibar etmeyip tenkit tercih tahlil ve değerlendirmeye dayalı bir sistem takip etmiştir.23
Muhammed Hamidullah İslam Peygamberi isimli eserini iki kısımda ele almıştır. Birinci kısımda (tercümenin ilk cildi) siyerin siyasi konularını ikincisinde ise kültür ve medeniyet bahislerini incelenmiştir. Her iki bölümde de siyer bahisleri klasik siyer kitaplarının aksine kronolojik değil sistematik olarak sunulmuştur. Başka bir şekilde söylemek gerekirse eserde farklı kategorilere ayrılan konular kendi içlerinde kronolojik olarak işlenmiştir. Mesela Medine'ye hicret sonrasında gerçekleşen ve Siyasi-Dinî Hayat başlığıyla aktarılan hadiseler Kureyşliler Ehabiş Kabileleri Habeşliler Mısırlılar Bizanslılar İranlılar Yarımadadaki diğer Araplar Yahudiler Medine dışındaki Yahudiler Hıristiyanlar ile ilişkiler şeklinde tasnif edilmiş ardından bu kategoriler kendi içinde kronolojik bir şekilde sunulmuştur.24
Muhammed Hamidullah eserlerinde kendisinden önce doğu bilimcilerinin müracaat ettikleri araştırma tekniklerini ustaca kullanmış geliştirmiş ve çalışma yaptığı bütün disiplinlere bu sistematik yaklaşımını yansıtmıştır. Onun bu tavrını özellikle İslam Peygamberi kitabında müşahede etmek mümkündür. Hamidullah. ALLAH Rasûlü'nün hayatını (klasik siyer kitaplarında olduğu gibi) menkıbevi üsluptan kurtararak rasyonel bir şekilde ele almış ve konuları akli izahlarla açıklamaya çalışmıştır.21 Onun bu tür bir yol takip etmesinde hukuk araştırmacısı olmasının mutlaka etkisi vardır. Ayrıca onun eserini neşrettiği Mutezile kelamcısı ve fıkıh alimi Ebu'l-Hüseyn el-Basri'nin22 fikirlerinden etkilenmiş olduğu da söylenebilir. Müellif hukuk ilminden elde ettiği metodu siyer/tarih konularına da teşmil etmiş kesinlikle yalın bir tarih aktarımına itibar etmeyip tenkit tercih tahlil ve değerlendirmeye dayalı bir sistem takip etmiştir.23
Muhammed Hamidullah İslam Peygamberi isimli eserini iki kısımda ele almıştır. Birinci kısımda (tercümenin ilk cildi) siyerin siyasi konularını ikincisinde ise kültür ve medeniyet bahislerini incelenmiştir. Her iki bölümde de siyer bahisleri klasik siyer kitaplarının aksine kronolojik değil sistematik olarak sunulmuştur. Başka bir şekilde söylemek gerekirse eserde farklı kategorilere ayrılan konular kendi içlerinde kronolojik olarak işlenmiştir. Mesela Medine'ye hicret sonrasında gerçekleşen ve Siyasi-Dinî Hayat başlığıyla aktarılan hadiseler Kureyşliler Ehabiş Kabileleri Habeşliler Mısırlılar Bizanslılar İranlılar Yarımadadaki diğer Araplar Yahudiler Medine dışındaki Yahudiler Hıristiyanlar ile ilişkiler şeklinde tasnif edilmiş ardından bu kategoriler kendi içinde kronolojik bir şekilde sunulmuştur.24
1 sayfadaki 1 sayfası
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz